2016. november 3., csütörtök

Föld körüli falatok - Mexikó

Ki ne ismerné a chilis babot? Ugye?  Legelterjedtebb készítési módja: megpirítom a húst, ráteszem a babot, öntök alá egy kis vizet, kiszakítom a zacskót, rászórom a port, megvárom amíg felforr, voilá!
Ha eddig ti is így készítettétek, meg fogtok lepődni, mennyire egyszerű is ugyanez - zacskó nélkül... :)





Chilis bab

Előkészítés: 15-20 perc

Elkészítés: 25-30 perc

Nehézség: könnyű

Kell hozzá:

  • kindley (vese) bab
  • fél kiló darált hús
  • fél liter sűrített paradicsom
  • kukorica, ha valaki szereti
  • egy fej hagyma
  • 2 ek olaj
  • pirospaprika, fokhagyma, kömény, só



Nem olyan bonyolult, mint amennyire melós, én mindig mondom, APRÍTÓ! Legjobb barát. Régen azt csináltam, hogy meghámoztam a répát, háromba vágtam, elfeleztem a hagymát és ment is az aprítóba, az meg 10 mp alatt végzett vele...


.. most ezt a munkát Reszelő Rézi végzi, hathatós segítséggel, és igen gyér hatékonysággal, egyrészt mert marha lassú, másrészt mert néha az ujjam is odakapja.


Ha megvagyunk a répa finommá porításával, egy nagy serpenyűben (erre pl a wok kiválóan alkalmas) hevítsünk olajat a hagymának. Vagy hevíthetjük már egyből a hagymát is, mindegy.


Adjuk hozzá a répareszeléket, függetlenül attól, hogy a hagymánk serceg-e már, mert úgyis együtt dudolják majd a nótát.


Kevergessük, mert könnyen leég. Ha a répa már kifakult (ez olyan hülyén hangzik, de tényleg ez fog vele történni.. jobb esetben. Ha nem, akkor van egy rossz hírem: valószínűleg leégett)...


... adjuk hozzá a húst. Én ezt ilyen tömb formában bevágom általában a közepére, öntök alá egy kicsi vizet, aztán kezéccsókolom, megszórom sóval, mert hát jó megfigyelő vagyok, ha télen működik az utakon, itt is, és teszek rá egy fedőt. Közben elmosogatok, összesöprök, remekül elvannak így együtt, nem igényelik a társaságom.


Néha piszkáljuk át egyébként, illetve ha nem a fagyasztóból vettük ki a húst, hanem a hűtőből, akkor súlyos perceket spórolhatunk magunknak (csak nálunk a végén mindig lekerül a hús a lejárat napján, mert az ilyen 10 percnél hosszabb étkek elkészítését addig tolom, amíg a végén már majdhogynem ki kell dobni a hozzávalókat). Szóval ha kiolvadt a hús, kb ezt fogjuk látni, szagelszívó világítástól függően esetleg más árnyalatban. Ha ennél jóval sötétebb a kép, akkor a) kapcsoljunk villanyt b) leégett az egész.


Én itt szoktam megtekerni a gázt, mint hülyegyerek a háromkerekűt, hogy minél hamarabb elfőjje a levét, mert hát ugye nem chilis bab levest akarunk enni... én teljesen szárazra szoktam párologtatni, ha valaki nem ilyen bátor, hagyjon alatta egy pici levet, mindegy neki.


Ezt követően jön a paradicsomszósz, hogy ne pocsékoljak, a folyadékot a dobozába töltött kevés vízzel pótolom után.


Rá a bab, a kukorica...


...és a fűszerek. Ez itt épp kömény és fokhagyma.


Majd a paprika. Tudom, hogy mindig azt mondom, hogy húzzuk le a lángról a lábast, ha beletesszük a paprikát, mert megég, ez a kivétel most. De ha nagyon izgul valaki a végeredmény miatt, akkor lehúzhatja.


Elkeverjük, 1-2 percig főzzük, hogy összefőjenek az ízek és kész is van :)




Tippek, trükkök:

  • azt írják egyes szakácskönyvek, hogy nagyon finom babérral is, én még nem próbáltam
  • vegánok tofuval is készíthetik, garantált ízélmény
  • köretként sokan eszik risszel (én nem szeretem), de nagyon finom puha fehér kenyérrel is
  • kindley bab helyett tehetünk bele aprószemű feketebabot, vagy Bud Spencer után szabadon fehéret

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése