2016. október 14., péntek

Csintalan palacsinta

Ma palacsintát sütök nektek, vagy veletek, meglátjuk :)

A palacsintától sokan meg vannak rettenve, az ördögűzéssel áll egy szinten, pedig nem az. Tudom, miről beszélek, én is sokáig féltem tőle. Az iskolában tanultam végül palacsintát sütni, ott nem volt kecmec, csinálni kellett. Aztán nagyjából a harmadiknál rájöttem, hogy nincs ebben semmi ördöngősség :)

Palacsinta

Előkészítés: 5-10 perc

Elkészítés: 10-15 perc

Nehézség: közepes

Kell hozzá:
  • tojás (3-4 db)
  • liszt
  • tej és/vagy szóda
  • csipet só
  • olaj



Én sokáig spórolni akartam a tojással, de nem lehet. A palacsinta széteszik, leragad, ha kevés tojást teszünk bele, így én minimum 3at mindig belerakok.

Először kissé felverjük a tojást. Aztán adunk hozzá valamennyi lisztet.


Elkeverjük, ebből egy középkemény galuskatésztát kellene kapnunk. Valami ilyet:



Ezt követően hozzáadjuk a tejet vagy a szódavizet. Ésszel mérve, persze. mondjuk másfél decit (ha bizonytalanok vagyunk a kezünkben, mérhetjük pohárral is). ÓVATOSAN elverjük a folyadékot, amíg viszonylag egyenletes, sűrű tésztát nem kapunk. Fontos, hogy sűrű legyen!

  



Ezt követően megint jöhet egy adag liszt.


Majd egy adag tej és/vagy víz. Ezt addig folytassuk, amíg szerintünk elég nem lesz már a tészta. Ekkor apránként kezdjük el felhígítgatni (ne öntsük rá a maradék 3/4 liter tejet, mert azt önthetjük is ki aztán...).


Ezt követően én teszek bele mindig egy csipet sót és egy-két evőkanál olajat. Valami ilyesmi tésztát kellene kapni:


Íme az én palacsintatésztám állaga. Ebből viszonylag vastag palacsintákat lehet sütni, mint egy videóval lentebb kifejtettem, mert így szeretem :D Ha valaki vékonyabban szereti, KICSIT hígabbra készítse (ne nagyon, mert mind leragad).


Ha jó a tészta, vegyünk elő egy, kettő, három, négy, öt... serpenyőt, esetleg kenőecsetet, fakanalat, ízlés szerint olajat...

..és egy merőkanalat, amivel kimérjük a tésztát:


Ezt követően lefilmeztem nektek, hogyan süssük a palacsintát, mert ezt fotózni nem lehet:



Ha megsült, egyszerűen tányérra borítjuk vagy csúsztatjuk. Ha ráborítjuk, valószínűleg a szélrózsa 1000 irányába fognak csúszni, de ez ne aggasszon senkit, mert amikor már bírja majd a kezünk a hőt (nem azért, mert azbeszt réteg képződött rajta, hanem mert a palacsinta visszahűlt annyira), akkor össze lehet rendezni őket.

Aztán, hogy ezt melyik lépés követi, már mindekinek saját döntése. Gyerekkoromban mi megtöltöttük előre a palacsintát, Bandesz kifejezett kérésére most mindenki magának tölti. Voilá:



Tippek és trükkök:

  • Nem füstöl a palacsinta annyira, ha a fehérliszt egy részét lecseréljük teljes kiőrlésűre. VIGYÁZAT!!!!!! Kevesebb tésztát keverjünk be, mert a rozsliszt, és más teljes kiőrlésű lisztek hajlamosak megszívni magukat nedvességgel, így, ha nem amerikai palacsintát akarunk enni, időnként érdemes utánhígítani, ami persze felszaporítja a már esetleg amúgy is szapora tésztánkat, aminek a vége, hogy még a szomszéd is palacsintát fog ebédelni... naná, hogy a miénket.
  • Tapasztalat, hogy a 100% teljes kiőrlésű palacsinta gumis, kesernyés, kissé száraz lesz. Ezzel biztosan sokan vitatkoznának, azt sem kétlem, hogy nem én csinálok valamit rosszul, nálunk a reform kiadás nem jött be. Ha még nem biztos a palacsintatésztád, szerintem előbb azt fixáld, aztán ugorj neki más variációknak :)
  • Olajat 2 helyre lehet tenni, a tésztába vagy a serpenyőre. A serpenyőn érdemes szétkenni azzal a szilikon ecsettel, ami fenn, a fotón látható, habár ezt a módszert nem ajánlom, miért? Mert a felforrósodott olajpöttyök összehajtják a tésztát, elegyítlenítik, és sosem lesz olyan lesz igazán szép a palacsintánk, mint amilyet a nagyi sütött nyaranta. Nem állítom, hogy ezt sem lehet szépen kivitelezni, biztosan lehet, nekem még nem ment, így nem is tudom jó szívvel ajánlani.
  • SOHA ne süssünk palacsintát olaj nélkül. A legtutibb teflonban is leég
  • SOHA ne szedjük fel a palacsintát fémmel! Gondolok itt fém lapátra, vajazó késre, kenyérvágó késre (mindre láttam már példát...), mert a serpenyő kb mehet is a kukába, teflon ugyanis garantáltan nem marad rajta
  • Ha túl híg lett a tészta, külön tálba keverjünk csomómentesre 2-3 kanál lisztet tejjel/szódával és adjuk a kész tésztánkhoz. Keverjük el alaposan és kész is :) ez addig ismételendő, amíg a tészta állaga megfelelő nem lesz

Jó főzőcskét, sok sikert, jó étvágyat kívánok! :)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése