2016. október 19., szerda

A menütervezésről


A képen látható menütervező az urban-eve.hu oldalon található.

Amikor főzni kezdtem, olyan spontán voltam nagyjából, mint egy francia festőművész. BÁRMIBŐL kotyvasztottam bármit, és ettük nagy lelkesedéssel, de komolyan.
Aztán jött az áttörés, amikor már nem szerettem főzni. Sokszor álltam még 11kor is a konyhaszekrény előtt, teljesen tanácstalanul... valahogy így:



Akkor eldöntöttem, hogy menüt fogok tervezni, mert én milyen okos vagyok, csak egyszer kell gondolkoznom hetente. Soha nem hittem, hgoy ez talán még nehezebb lesz...

Nagyon nagyon sok módszert kipróbáltam az évek folyamán, ahogy távozott a kedvem, úgy jöttek az egyre vadabb elképzelések. Íme, csak itt, csak most, csak nektek a Best of ötös lista:

1) Ad hoch heti menü: a legkézenfekvőbb, nem? Tiszta jó, leül az ember lánya, átgondolja, mit akar főzni, leRja, bevásárol hozzá, megfőzi. Spórolni is szuperül lehet vele, mert csak heti 1x megyünk boltba, és gondolkozni sem kell.. Előre is lehet főzni, legjobb, tényleg! Ment is egy darabig, nem nagy darabig, de egy darabig mégis. Aztán egyszer azon kaptam magam, hogy a hét 7 napjából 5-ön tésztát eszünk. Mert az ugye milyen jó, gyorsan megvan, ezerféle feltéttel lehet tálalni, szuper. Csak nem állandóan. A módszert akkor adtam fel, amikor Bandesz egy este megkért, hogy legalább havonta 1x legyen már hús...

2) Havi menüterv: még jobb! Itt az ember lánya már csak havonta 1x (!!!) gondolkozik, utána már csak főz. Ami olyan, azt meg lehet főzni a fagyasztóba, zseniális, tényleg, soha jobbat! Nagy hátrány: a fene gondolta hó 25-én, hogy a következő hónap 31-én egyáltalán nem lesz kedvem tejbegrízt enni...

3) Kockapóker: tiszta jó, összeírunk valamennyi kaját, tizesével szétszedjük és egy tízoldalú kockával kidobáljuk, mi legyen a menü. Baromi nagy hátránya, hogy ha betűre tartjuk a játékszabályt, könnyen megeshetik, hogy hónapokig esszük ugyanazt, ha nem, akkor meg egész hétvégén kockát dobálunk.

4) Előre írt menü: a net hemzseg tőlük. Beírjuk, hogy "kajahazhozszallitas.hu"* és ott van előttünk egy hatalmas lista, vegetáriánus, diétás, mamakedvence, kisiskolás menü, gyorsdolgozó menü stb. Ez már egy fokkal jobb, a nagy hátránya, hogy nincs recept, néha olyan neveket adnak az ételeknek, hogy ihajjjj és a legtöbbjét tényleg egyszerűbb megrendelni, mint elkészteni...

5) Menza-módszer: nekem ez jött be a legjobban. Amikor anno még régen Makón dolgoztam, sokat jártunk a helyi menzára, eleinte a fiúkkal, aztán amikor munkahelyet váltottam, a kolléganőmmel. Ott figyeltem meg és mint kiderült, égett bele az agyamba a menüsor kiszámítható állandóssága: volt nap, amikor csak főzelék volt, volt, amikor rizses ételek, volt, amikor csak tészta stb... Én is ezt a módszert vezettem be végül a háztartásba és ez vált be nálunk a legjobban. A hétfő mindig főzeléknap, a kedd az édességé, szerdán tészta van, csütörtökön krumpli, pénteken rizs, szombaton sütős dolog, vasárnap hús. Átfedések vannak, nyílván, de talán eddig ez volt a legváltozatosabb. Hátránya, hogy vannak ételfajták, amikből elég limitált a kínálat, pl krumpli vagy rizs (amúgy meglepő módon nem, csak írni kell, meg néha utánakeresni valami újdonságnak, különben könnyű leragadni a paprikás krumplinál és a rakott rizsnél...), illetve ha nem figyelünk, lehet szériában tésztát enni (pl vargabéles, gombapörkölt, krumplistészta, rakott makaróni, csirkepörkölt galuskával...).

Ahogy a mellékelt ábra mutatja, tökéletes módszer nem létezik, de törekedni lehet (érdemes) rá. Ne erőltessünk valamit, mert azt gondoljuk, hogy jó, legyünk rugalmasak, mint a gumiszalag. :)

*Ez nyílván nem létezik, vagy ha mégis, akkor nem vagyok túl kreatív, de rengeteg ebédházhozszállító működik Magyarországon, csak be kell írni a Google-be, hogy ebédházhozszállítás és önti is a nyakunkba a kínálatot! :)

Jó tervezgetés, hasznos ötletelést kívánok mindenkinek!

2 megjegyzés:

  1. Zsani, ez a bejegyzés egy szuper seggberúgás volt nekem!:D De nyugi nem fájt!:D Eljutottam odáig, hogy ugyan imádok főzni, de lassan már csak húsosat( amit én ugye nem is eszek, de a páromnak egyszerűen imádok mindenféle különlegeset főzni-már odáig fejlesztettem, hogy kóstolás nélkül eltalálom az ízeket)Viszont magamnak egyszerűen nem tudok semmi ínycsiklandót összedobni.Mindig azt gondolom, hogy ugyan vegakaját nem kell előretervezni, bármit összetudok dobni...aztán most, hogy ilyen rohanos heteim vannak, egyszerűen ott vagyok hogy nem tudom már mikor ettem egy igazán finomat. Úgyhogy a hétvégén megtervezem! És fókuszba helyezem a vega menüt. Te amúgy vega vagy? Mert mintha írtad volna, hogy párod kérte hogy legyen néha hús is..:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt szegény Bandeszen kívül senki nem eszik húst sajnos, szóval nehéz úgy főzni, hogy mindenkinek jó legyen, de végül sikerült találni egy arany középutat :) a tervezés tényleg nem rossz dolog, pont ezektől véd :)

      Törlés